Burton i Speke

Fa uns anys vaig vore la película Mountains of the Moon (1990), de Bob Rafelson, i em vaig quedar encisat. La película està basada en la novela Burton and Speke (1982), de William Harrison, que és també autor del guió en colaboració amb el propi director. Mountains of the Moon narra la complicada història de camaraderia i odi entre Richard Burton i John Speke, exploradors britànics que van fer importants descobriments a l'Àfrica Oriental. La vida de Richard Burton, en concret, no pot ser més novelesca. Animat per la película, vaig llegir la monumental biografia que li va dedicar Edward Rice i que recentment ha reeditat Siruela (enllaç). Richard Burton, que parlava àrab i altres llengües orientals, va ser un dels primers europeus en fer la peregrinació a la Meca. A més, seues van ser les primeres traduccions a llengües occidentals del Kama Sutra i dels Contes de les mil i una nits. Però tot això va ser només un aperitiu abans de dur a terme la tortuosa exploració dels llacs Tanganika i Victoria amb John Speke.

Em quedava per llegir la novela, i trobar-la no era tasca senzilla. Al final, gràcies a Internet, he pogut fer-me amb un exemplar de segona mà, en relatiu bon estat, que llegiré pròximament. William Harrison (1933-2013), l'autor del llibre, va escriure sobretot literatura de caire popular, per a un públic molt general. Segons sembla, però, amb Burton and Speke va fer un considerable salt qualitatiu en comparació amb la seua anterior producció literària (en aquest enllaç es pot llegir una crítica bastant completa de la novela).

Aprofitaré els dies de Falles per llegir-me Burton and Speke. Espere que em resulte tan atractiva com la película.